ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Παρθενώνας μαγεύει μέχρι σήμερα τους επισκέπτες, παρόλο που έχει γκρεμιστεί από τις τις βόμβες του Μοροζίνι, έχει “ξεγυμνωθεί” από τον Έλγιν και έχει υποστεί φθορές στο πέρασμα του χρόνου.
Φανταστείτε πόσο εντυπωσιακός θα ήταν τον χρυσό αιώνα του Περικλή. Όταν τα γλυπτά του είχαν έντονα χρώματα και φανταχτερή διακόσμηση.
Την περίοδο εκείνη περιγράφει σε άρθρο του το BBC και η δημοσιογράφος Ναταλί Χέινς, η οποία τονίζει πως «έχουμε φανταστεί τον αρχαίο κόσμο λάθος».
Όπως αναφέρει οι αρχαιολόγοι μπόρεσαν να χρησιμοποιήσουν υπεριώδες φως για να «διαβάσουν» το χρώμα σε αγάλματα που δεν διατηρούν εμφανή σημάδια της διακόσμησής τους.
Το ρεπορτάζ του BBC με τίτλο «Όταν ο Παρθενώνας είχε εκθαμβωτικά χρώματα» ξεκινάει με τον πίνακα του Βικτωριανού ζωγράφου Lawrence Alma-Tadema που ονομάζεται: «Ο Φειδίας δείχνει τη ζωφόρο του Παρθενώνα στους φίλους του».
Απεικονίζονται αυθεντίες του 5ου αι. στην Αθήνα να θαυμάζουν την εξαιρετική δουλειά του γλύπτη: την απεικόνιση των υφασμάτων, το απίστευτο βάθος (σε κάποια σημεία τέσσερα άλογα καλπάζουν το ένα δίπλα στο άλλο μόλις σε μία ή δύο ίντσες μαρμάρου). Οι θεατές μπορεί επίσης να παρατηρήσουν τα σκούρα, όμορφα χρώματα που «ζωντανεύουν» το γλυπτό.
Την περίοδο που ο Alma-Tadema δημιούργησε τον πίνακα έκανε μια τολμηρή δήλωση: το χρώμα είχε χαθεί από τα γλυπτά όταν αυτά παρουσιάστηκαν στο Βρετανικό Μουσείο. Πάνω από δύο χιλιετίες καιρικών φαινομένων και πολέμου είχαν αποχρωματίσει και κάνει λευκό το μάρμαρο.
Πολλοί φαντάζονταν τα αρχαία λεπτά ως μια μία μάζα πανέμορφου, λαμπερού λευκού και μέχρι σήμερα αντιμετωπίζουν την ιδέα του ζωγραφισμένου μαρμάρου ή του χαλκού ως προσβολή στην εντύπωση που έχουν για το παρελθόν ως ένα λιτό, χωρίς στολίδια μέρος.
Ωστόσο, η αρχαία τέχνη ήταν μία έκρηξη χρώματος και φανταχτερής διακόσμησης.
Μάλιστα ο Φειδίας είχε δημιουργήσει επίσης το τεράστιο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου, το οποίο τοποθετήθηκε μέσα στον Παρθενώνα.
Τα μπρούντζινα αγάλματα θα ήταν λαμπερά. Το κεφάλι που βλέπουμε σήμερα με πρασινωπό-καφέ ήταν κάποτε γυαλιστερό και πιο ανοιχτόχρωμο, σχεδόν χρυσό.
Οι κόγχες των ματιών των αρχαίων αγαλμάτων δεν ήταν κενές. Τα μάτια δημιουργούνταν ξεχωριστά και χάνονταν με το πέρασμα του χρόνου.
Στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης, υπάρχει ένα θαυμάσιο ζευγάρι ελληνικών ματιών σφτιαγμένο από μπρούντζο, μάρμαρο, χαλαζία και οψιδιανό.
Το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας στο Κέιμπριτζ προσπάθησε να βάλει χρώματα στις αναδημιουργίες του αρχαίων αγαλμάτων με γύψο.
Το πρωτότυπο (πλέον λευκό) άγαλμα «Πεπλοφόρος κόρη» -το άγαλμα μιας νεαρής κοπέλας που φοράει ένα μακρύ φόρεμα με ζώνη στη μέση- βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης στην Αθήνα. Το φόρεμα στο αντίγραφο του Κέιμπριτζ είναι ζωγραφισμένο με έντονο κόκκινο χρώμα, με μπλε άκρες και διακοσμητικά από μπλε, πράσινο και λευκό.
Έχει επίσης αποκτήσει πόδια, που έχουν χαθεί από την αρχική μαρμάρινη έκδοση, καθώς και ένα νέο αριστερό χέρι.
Μάλιστα το Μουσείο της Ακρόπολης ενθαρρύνει τους επισκέπτες της ιστοσελίδας του να διακοσμήσουν τις δικές τους εκδοχές του πέπλου, τους επιτρέπει να ερευνήσουν αρχαϊκά χρώματα και να δουν ποια ήταν διαθέσιμα στους ζωγράφους στον αρχαίο κόσμο.
Οι Ρωμαίοι “φώτιζαν” επίσης το μάρμαρο τους. Ο Paolo Liverani, από το Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας, δούλεψε ένα πρότζεκτ για την αναδημιουργία του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα, το οποίο ανακαλύφθηκε το 1863 και είχε ίχνη του χρώματος.
Ένα αντίγραφο του αγάλματος, με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη βρίσκεται τώρα στο Μουσείο του Βατικανού.
Όπως αναφέρεται στο δημοσίευμα, η έκθεση «Πολύχρωμοι Θεοί» του Brinkmann έχει αποδείξει σίγουρα ότι υπάρχει μια προτίμηση για σύγχρονες αναπαραστάσεις της λαμπρότητας των αρχαίων αγαλμάτων. Πέρα από οτιδήποτε άλλο, μας υπενθυμίζει πόσο απέχουν οι Ρωμαίοι και οι Έλληνες από εμάς, παρόλο που συχνά φαντάζουν τόσο οικείοι.
“Τα άσπρα μαρμάρινα αγάλματα ή οι κίονες που χτίσαμε ως φόρο τιμής στους αρχαίους λένε περισσότερα για εμάς -και τον τρόπο που επιλέγουμε να φανταζόμαστε τον αρχαίο κόσμο- απ ‘ ό,τι για τους ανθρώπους που έζησαν πριν από 2.000 ή περισσότερα χρόνια.”
Ροή Ειδήσεων
26/04/2024 | 16:05
Γιάννης Καλλιάνος: «Πήρε τα χρήματα για να καλυτερεύσει τη ζωή του άντρα μου και τον πέθανε», λέει η μητέρα του
26/04/2024 | 15:57
Στον ανακριτή η «άγουρη» συμμορία που κατηγορείται για ληστείες και κλοπές – Πρόκειται για τρεις 19χρονους, έναν 18χρονο κι έναν 20χρονο
26/04/2024 | 15:48
Τουρισμός για όλους 2024: Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της κλήρωσης – Δείτε αν είστε μέσα στους δικαιούχους
26/04/2024 | 15:42
Ευρωεκλογές: ΑΑΔΕ για επιστολική ψήφο – Έως 29 Απριλίου και ώρα 15:30 οι μεταβολές στοιχείων Μητρώου
26/04/2024 | 15:33
Στον εισαγγελέα και στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων το πόρισμα του ΥΠΕΣ για τα email αποδήμων
26/04/2024 | 15:28
Euroleague: Χωρίς πίεση αλλά και χωρίς εφησυχασμό… για το 2-0 με Μπαρτσελόνα ο Ολυμπιακός
26/04/2024 | 15:17
Άγγελος Λάτσιος: Ξεκίνησε τα μπάνια του στη θάλασσα – Δείτε τις φωτογραφίες που ανέβασε
26/04/2024 | 15:01
«Βολές» Μητσοτάκη κατά Βελόπουλου – «Κάποιοι καπηλεύονται με τον πιο πρόστυχο τρόπο την χριστιανική πίστη»
26/04/2024 | 14:49
Ένωση Αγγειοχειρουργών: Απρεπής, προσβλητική και αήθης η επίθεση των συγγενών του κ. Καλλιάνου
26/04/2024 | 14:35
Γυναίκα επιτέθηκε σε δύο άτομα σε κεντρικό πάρκο του Ηρακλείου – Τραυμάτισε στο λαιμό έναν 48χρονο άνδρα
26/04/2024 | 14:28
Φωτεινή Πετρογιάννη για Κώστα Αρζόγλου: «Θλίβομαι που χρειάστηκε να του μιλήσει μία καταξιωμένη ηθοποιός»
25/04/2024 | 10:59
Λιάγκας για Νίκο Παπανδρέου: «Το λέω πρώτη φορά… όσοι ψηφίσετε ΠΑΣΟΚ, δείτε αυτόν τον άνθρωπο»
25/04/2024 | 08:54
Κούγιας για Βατίδου: «Έδωσε το 25% σε πέντε δικηγόρους για να πάρουν την περιουσία των παιδιών»
25/04/2024 | 08:47
Γιώργος Γεννηματάς: Ένας εμβληματικός πολιτικός, ένα ηγετικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και ο εμπνευστής του ΕΣΥ που «έφυγε» νωρίς
25/04/2024 | 09:22
Κωνσταντινίδης: «Εγώ έφταιξα για το “MEGA καλημέρα’ – Κόπηκε, μην κοροϊδευόμαστε, δεν υπάρχει χαρά που τελειώνει»
25/04/2024 | 14:39
Γιάννης Καλλιάνος: Μπαμπά μου σε αγαπάω απέραντα και σου ζητώ συγνώμη, έκανα ό,τι μπορούσα
25/04/2024 | 08:39