Αθήνα

21 oC

αραιές νεφώσεις

Η Λώρη Κέζα γράφει για τη γραβάτα, το τζάκετ και την απάντηση

Είναι εσφαλμένη η εντύπωση ότι μόνο στην Ελλάδα ασχολούμαστε με τα ενδυματολογικά των ηγετών. Αποτελεί παγκόσμια πρακτική να αναλύονται οι συμβολισμοί που προκύπτουν από τα ρούχα που επιλέγονται ανά περίσταση.

Η διαφορά είναι ότι σε κάποιες χώρες η αντίδραση είναι άμεση και έμπρακτη, ξεπερνώντας το έξυπνο σχόλιο στα σόσιαλ μίντια.

Γράφει η Λώρη Κέζα

Την ώρα που ο Αλέξης Τσίπρας έδενε τη γραβάτα του, μπροστά σε φωτογραφικό φακό και υπό την επίβλεψη των στελεχών που συμβάλουν στη διαμόρφωση της εικόνας του, η Μελάνια Τραμπ επέλεγε πανωφόρι για να επισκεφτεί τα κέντρα κράτησης παιδιών στα σύνορα με το Μεξικό. Διάλεξε ένα χακί τζάκετ το οποίο είχε γραμμένο στο πίσω μέρος, με μεγάλα γράμματα «εμένα δεν με νοιάζει». Ορισμένοι κατηγόρησαν την Πρώτη Κυρία των ΗΠΑ ότι η επιλογή της να φορέσει το τζάκετ από το Zara αποδεικνύει την αδιαφορία της για το δράμα των κρατούμενων μεταναστών που αποχωρίζονται τα παιδιά τους.

Η εκπρόσωπος της Μελάνια Τραμπ επέμεινε ότι πρόκειται για απλά για ένα ρούχο και ότι η επιλογή του δεν κρύβει πολιτικό υπονοούμενο. «Δεν υπάρχει κανένα κρυφό μήνυμα». Κατόπιν υπήρξε η επίσημη θέση ότι το «εμένα δεν με νοιάζει» ήταν απάντηση στη διακίνηση ψευδών ειδήσεων. Την ίδια ώρα στην Ευρώπη ανέλυαν την επιλογή της γραβάτας του έλληνα πρωθυπουργού. Το κόκκινο κάτι λέει, η στιγμή όμως δείχνει κάτι άλλο_ και επανάσταση και υποταγή.

Οι ψηφοφόροι λατρεύουν να αναλύουν τους συμβολισμούς της επικοινωνίας. Τίποτε από αυτά δεν είναι πια αποκομμένο από την πολιτική τοποθέτηση. Το ντύσιμο είναι μια δήλωση χωρίς λόγια και δεν μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις με την δεκαετία του ΄50 ή τη δεκαετία του ’70, τότε που σε ΗΠΑ και Ελλάδα άρχισε να γίνεται γνωστή η φυσιογνωμία των δημοσίων προσώπων μέσα από τις τηλεοπτικές οθόνες. Εντούτοις μπορούμε να κάνουμε συγκρίσεις για τη έμπρακτη αντίδραση των πολιτών. Την ίδια μέρα που η Μελάνια Τραμπ φόρεσε το τζάκετ με το σύνθημα, την ίδια μέρα μια βιοτεχνία τύπωσε τζάκετ στο ίδιο χρώμα με σύνθημα «εμένα με νοιάζει». Σε μια ώρα πουλήθηκαν εκατό τεμάχια. Ναι, διαφορετικά τα μεγέθη των κρατών, διαφορετικές οικονομίες αλλά και εντελώς διαφορετικές νοοτροπίες.

Η εταιρεία Wildfang που εδρεύει στο Πόρτλαντ του Όρεγκον είχε έτοιμο το τζάκετ αυθημερόν. Τα έσοδα από το ρούχο, που πωλείται προς 98 δολάρια, θα διατεθούν σε οργάνωση που στηρίζει τους πρόσφυγες και τους μετανάστες στο Τέξας. Δηλαδή καταγράφεται μια αντιστροφή: Το μάρκετινγκ γίνεται ακτιβισμός. Η εταιρεία ρούχων διαλέγει σε ποια όχθη θα σταθεί, διαλέγει να αντιπαρατεθεί με πελάτες που στηρίζουν το πρόεδρο των ΗΠΑ στο ζήτημα της μετανάστευσης. Επιπλέον διαλέγει να δώσει χρήματα για το πολιτικό ζήτημα που στηρίζει.

Τα σχόλια και τα «μου αρέσει» δεν αρκούν για να βάλουν τον Αλέξη Τσίπρα στη θέση του. Εμπαίζει τον ελληνικό λαό, ψεύδεται, παρουσιάζει για νίκη εκείνο που πριν λίγα χρόνια παρουσίαζε ως αποτυχία, και για να μετατοπίσει το ενδιαφέρον του κοινού, φοράει μια κόκκινη γραβάτα. Οι πολίτες είναι ευφάνταστοι, θα μπορούσαν να αντιστρέψουν τον συμβολισμό και εκθέσουν τον πρωθυπουργό με πρωτοβουλίες, με πράξεις. Ιδέες υπάρχουν.

Send this to a friend