Αθήνα

15 oC

αυξημένες νεφώσεις

Hottest

Ενημέρωση σε…fast-forward!

Κωνσταντίνος Τζούμας: «Είμαι πατέρας πέντε παρ’ ολίγον παιδιών, εκείνη την εποχή ήταν της μόδας οι εκτρώσεις»

OPINION

Κόσμος… Άκοσμος!

Ποια αδήριτη ανάγκη, ποια εσώψυχη, καθαρτική βούληση καθοδηγεί και οπλίζει τον δράστη για την τέλεση του ειδεχθούς εγκλήματος;

Δείτε επίσης

«Ογδόντα χρόνια από το ΄40»
Κορονοϊός: Θετικός ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Μαργαρίτης Σχοινάς

Πώς αφαιρείς τη ζωή ενός συνανθρώπου σου, επειδή τόλμησε ο δύσμοιρος να ξεφυλλίσει σκίτσα του Θεού σου; Είναι η αποσυμβολοποίηση των πολιτισμικών τεκμηρίων σου που αποσαθρώνει την πολιτισμική σου ταυτότητα; Είναι η σύγκρουση των πολιτισμών που περιέγραψε με τον πιο εύγλωττο τρόπο ο Χάντιγκτον στο ομότιτλο πόνημά του;

Η αριστοτελική προσέγγιση για την ολοκλήρωση του ανθρώπου στην πολιτεία, πιθανότατα αποτελεί την απαρχή για τη νοηματοδότηση των συλλογικών ταυτοτήτων. Ο άνθρωπος επιδιώκει, από τη φύση του, να ανήκει σε μια ομάδα. Να πραγματώνεται αλλά και να πραγματώνει ανάμεσα σε συνανθρώπους του. Από την οικογένεια του, αρχικά, τον «οίκο», στη μετέπειτα «κώμη» και στην κυριότερη, την πόλη «την ἡ πασῶν κυριωτάτη καὶ πάσας περιέχουσα τὰς ἄλλας, αὕτη δ’ ἐστὶν ἡ καλουμένη πόλις».  Η κυριότερη γιατί στοχοθετεί και αποβλέπει στην ολική ευδαιμονία του κοινωνικού συνόλου αλλά και του κάθε μέλους χωριστά. Η ευδαιμονία αναφέρεται και προσδιορίζεται από την άσκηση της ατομικής και κατ’ επέκταση της συλλογικής ηθικής αρετής.

Ποια ηθική αρχή οπλίζει το χέρι του αποκεφαλιστή; Ποια ψυχική ανάταση και ηθική ολοκλήρωση αισθάνεται ο δήμιος τη στιγμή που κρατά το κεφάλι του εκπαιδευτικού ανά χείρας του; Πόσο διαρκεί αυτή η έκσταση; Και αν διαρκεί για εύλογο χρονικό διάστημα, είναι δεδομένη η σωφρονιστική κατάσταση του δράστη;

Και ευθύς, μετέπειτα από το στυγερό έγκλημα, σύσσωμη η κοινωνία, εκπαιδευτική, πολιτική, δημοσιογραφική συντάχθηκε κατά της αποτρόπαιης ενέργειας. Μα, είναι προφανής η χωρίς αστερίσκους καταδίκη του εγκλήματος. Άλλωστε αντίκειται του πανανθρώπινου, διαπολιτισμικού ιδεώδους, αυτού της αφαίρεσης της ανθρώπινης ζωής. Αλλά αρκεί; Ποιοι όπλισαν το χέρι του δράστη; Κάτω από πια διαδικαστική λειτουργία, ο δολοφόνος μετεξέλιξε, ή μάλλον καλύτερα, μετέστρεψε ηθικούς λογισμούς σε ανήθικους; Και ποιο το χρονικό πλαίσιο εξέλιξης αυτής της  διαδικαστικής λειτουργίας, συνειδητής ή ασυνείδητης; Πως ένας δεκαοκτάρης απανθρωπίζεται και αποκτηνώνεται; Ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες  καθώς και πόσο σημαντικοί είναι για τον ίδιο που επιδρούν μέσα σε ένα τόσο σύντομο χωροχρονικό πλαίσιο αλλάζοντας καταλυτικά την ψυχοσυναισθηματική του κατάσταση;

Μήπως γεννήθηκε με την εικόνα του σπαθιού δίπλα του; Μήπως οι πρώτες λέξεις που εκστόμισε υπήρξαν «εγώ θα σφάξω άνθρωπο»; Μήπως, μετέπειτα, κάποιοι επέλεξαν ότι θα έπρεπε να διαπαιδαγωγηθεί και να αναπτύξει μια κοινωνική ταυτότητα, περιχαρακωμένη και διακριτή, μη σχετιζόμενη με το «ευ ζην» που αναστοχαζόταν ο Αριστοτέλης;

Μήπως τελικά, όλοι αυτοί οι θεσμικοί φορείς, που δικαίως εξέφρασαν τον αποτροπιασμό τους για τον απαγχονισμό του Σαμιέλ Πατί είναι υπόλογοι, άλλοι σε μικρότερο βαθμό και άλλοι σε μεγαλύτερο;

Τελικά ποιος έχει τη μεγαλύτερη ευθύνη; Αυτός που χειραγωγεί το μυαλό για την τέλεση της δολοφονικής πράξης ή αυτός που την εκτελεί;

Ακολουθήστε το TheCaller στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

Κορονοϊός: Τα κρούσματα στη Βόρεια Ελλάδα καθορίζουν τα επόμενα βήματα της κυβέρνησης – Ανοικτό το ενδεχόμενο για τοπικά lockdown

Κακοκαιρία «Κίρκη»: Πέφτει η θερμοκρασία, θυελλώδεις άνεμοι και καταιγίδες

Τριμερής Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, σήμερα στην Αθήνα

Το κράτος δικαίου απέναντι στην βιοπολιτική
Περιμένοντας τις κυρώσεις που δαγκώνουν
Βία κατά των γυναικών
13033 στο ΚΚΕ και πάρε ασυλία
Γιατί αντέχουν οι αρνητές και ο Τραμπισμός;
Τι θα γίνει με την Δεξιά του Κυρίου;