Αθήνα

14 oC

σποραδικές νεφώσεις

H απάντηση στους βανδαλισμούς πανεπιστημίων

** Θα μεταφέρω την εμπειρία μου από την επίσκεψη στο καναδικό πανεπιστήμιο HEC Montreal, όπου παρακολούθησα διήμερο σεμινάριο με θέμα «Driving And Fast-Tracking Innovation Through Design Thinking».

** Θα μεταφέρω την εμπειρία μου από την επίσκεψη στο καναδικό πανεπιστήμιο HEC Montreal, όπου παρακολούθησα διήμερο σεμινάριο με θέμα «Driving And Fast-Tracking Innovation Through Design Thinking».

ΓΡΑΦΕΙ Η Λώρη Κέζα

* H HEC είναι σχολή διοίκησης, η παλιά Ανωτάτη Εμπορική. Πρόκειται για δημόσιο, κρατικό πανεπιστήμιο, με χαμηλά δίδακτρα για τους Καναδούς.

* Δεν θα σταθώ στο περιεχόμενο της επιμόρφωσης αλλά στο πλαίσιο φιλοξενίας. Η αίσθηση μπαίνοντας είναι η αίσθηση ξενοδοχείου όπου υπάρχει υποδοχή και φύλαξη. Το κτήριο είναι εικοσαετίας αλλά σε άριστη κατάσταση, έχει παντού πολυθρόνες και γωνιές όπου κάθονται οι φοιτητές, χώρο μελέτης με τοίχους τζαμαρία από την οποία φαινόταν το χιονισμένο πάρκο.

* Το κυλικείο όπου προσφέρθηκε το γεύμα μοιάζει με εστιατόριο στο κέντρο της πόλης, τα γραφεία της διοίκησης και των διδασκόντων είναι σαν γραφεία νεοσύστατης εταιρείας. Αναπόφευκτη η σύγκριση για όσους σπουδάσαμε σε αθηναϊκά πανεπιστήμια με χυμένους καφέδες, σκισμένες αφίσες, αποτσίγαρα παντού, σπασμένες καρέκλες, βανδαλισμένα έδρανα.

* Αυτά που αποτελούν καθημερινότητα στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση, θα ήταν αδιανόητα σε πανεπιστήμιο της βορείου Αμερικής. Δεν μιλάμε για το χτίσιμο της πόρτας σε γραφείο καθηγητή ούτε για τη χειροδικία σε βάρος διδασκόντων και φοιτητών.

* Πώς να συγκρίνει κάποιος αυτόν τον πολιτισμένο χώρο με το Πολυτεχνείο-αποθήκη πυρομαχικών, την ΑΣΟΕΕ-αποθήκη λαθρεμπόρων, το ΑΠΘ-χώρο διακίνησης ναρκωτικών. Η εγκληματικότητα θεωρείται κανονικότητα για πολλούς. Θεωρείται πρωτοπορία. Θεωρείται αντίσταση στο καθηγητικό κατεστημένο. Πόσο γελοία μοιάζουν αυτά από μακριά…

* Κάθε φορά που τίθεται ζήτημα βίας και βανδαλισμών στα πανεπιστήμια, θα βρεθούν εκείνοι οι οποίοι θα βιαστούν να αλλάξουν την ατζέντα. Θα μιλήσουν για πρόχειρα διδακτορικά και σύστημα υμετέρων, θα μιλήσουν θα μείωση της χρηματοδότησης και για τα περιορισμένα συγγράμματα, θα βρουν άλλα θέματα.

* Στην χώρα του «ναι μεν  αλλά» θα ήταν χρήσιμο το «ναι και επιπλέον». Το ένα κακό δεν μπορεί να δικαιολογεί το άλλο κακό.

* Στα γραφόμενα εδώ, θα υπάρξει αντίρρηση: τα σεμινάρια στα οποία αναφέρομαι πληρώνονται και μάλιστα ακριβά. Τα έσοδα από αυτήν την παράλληλη δραστηριότητα επιτρέπουν να συντηρείται ένα επίπεδο ευπρεπούς καθημερινότητας. Στον αντίποδα υπάρχει το δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο αρνείται να εισπράξει δίδακτρα, έστω από σεμινάρια, κι ας μην υπάρχουν κονδύλια για θέρμανση.

* Η δημόσια δωρεάν εκπαίδευση είναι μια κατάκτηση και πρέπει να παραμείνει ως έχει. Ταυτόχρονα όμως μπορούν να λειτουργούν επιμορφώσεις από το οποίο τα ελληνικά πανεπιστήμια θα εισπράττουν χρήμα.

* Οι αλλαγές καλό θα ήταν να γίνουν ταυτόχρονα. Μαζί με τις κερδοφόρες δραστηριότητες, να αρχίσουν οι διαγραφές φοιτητών που παρακωλύουν την εκπαιδευτική διαδικασία. Όποιος μπαίνει στη Σύγκλητο απειλώντας και ουρλιάζοντας, να διαγράφεται δια παντός. Όποιος καταστρέφει εξοπλισμό, να χάνει το εξάμηνο. Απλά πράγματα.

Send this to a friend